vart är vår nöjda lilla bebis...

Ännu en natt med halvtaskig sömn... Vad hände med vår nöjda lilla bebis som sov på nätterna? Inatt var vi vakna mellan 00:30 och 04.00 ungefär. Edwin har väldigt svårt att äta från bröstet på natten har jag märkt. Han visar att han är hungrig, börjar suga, äter i någon enstaka minut och sedan somnar han. Han ligger liksom bara och "snuttar" tills han inte orkar mer. Försöker hålla honom vaken, men det är svårt. När jag sedan lägger ner honom för att sova vaknar han och grinar. Hungrig mamma! Sedan blir det samma visa igen... Han får alltså inte i sig någon mat. Äter "den första blaskiga mjölken" bara (hinner ju aldrig få i sig den feta på slutet eftersom han somnar) och så kräks han upp det lilla han fått i sig. När klockan var 04:00 fick en trött och ledsen mamma nog. Vad ska jag göra?! Jo, jag gick faktiskt upp och värmde ersättning till honom. Det slurkade han upp, fick behålla i magen och för första gången på flera timmar slappnade han av i kroppen och somnade i lite mer än 3 timmar.
 
Det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra... Jag vill ju så gärna kunna "amma på heltid" och veta att min mjölk är tillräckligt bra. Men samtidigt så måste man ju göra det som funkar bäst? Önskar jag kunde prata med min älskade son och fråga vad som är rätt.
 
Mattias åkte på jobbet imorse, medan jag och Edwin fick sova vidare. Behövligt med sovmorgon för att kunna orka med dagen! Frukost, vila och sedan en promenad med Carro. Första långpromenade sedan förlossningen, så otroligt skönt. Kroppen känns så gott som återställd nu, bara den där konditionen som ska tränas upp! Hehehe.
 
Mitt på dagen blev Edwin sådär missnöjd igen. Grinar och spänner sig. Ont i magen kanske? Han låg vid bröstet och åt, sedan kommer det upp i en kaskadkräkning... Varför får han inte behålla bröstmjölken? Efter ett tag "gav jag upp" igen, gav honom en portion med ersättning. Det tog han gladeligen emot. Han fick behålla det, och kunde även slappna av och sova efteråt. Samtidigt som jag blir nöjd blir jag ledsen...
 
På eftermiddagen var det dags att göra middag. Vi har massor av älgkött i frysen, så jag kokade ihop en kalops som fick mer än godkänt av karln! Kul. Efter maten fick jag order om att lägga mig på soffan medan Mattias diskade. Precis vad jag behövde! Somnade till med Edwin på mig, så himla mysigt.
 
Nu är det kväll och fotboll på teven. Edwin har nyss tuttat, och tyvärr kräkts upp alltihop... Han börjar göra tecken för att äta mer, så vi provar väl att amma mer snart. Hoppas verkligen att allt rättar till sig och att vi får sova inatt. Det gör ont i mammahjärtat när han är ledsen! Men är det nånting som är säkert så är det att jag ska göra allt jag kan för att du ska vara nöjd, gubben. Ersättning eller amning. Bara du mår bra. Mammas älskade lilla Edwin.


Kommentarer
Carro

Åååh det där beteendet låter som min lilla Nils.
Han åt dock ovanligt bra från mina bröst, om man jämför med tösen.
Men han kräktes också av min mjölk. Å de var liksom inte en vanlig bebiskräka utan de var exakt ALLT han fått i sig som kom upp. Jätte jobbigt! :(
Jag insåg efter fyra månader att han nog inte tålde min mjölk och jag orkar helt enkelt inte hålla på längre, så vi började med ersättning. Dom är ju dessutom killar och vad jag har förstått de så kan dom kräva lite mera.. Å de var väldigt svårt att försöka öka produktionen när allting bara kom upp hela tiden. Väldigt frustrerande.
Men ersättningen gick ner och efteråt kräktes han "normalt" liksom.
Du ska ju känna efter själv hur du vill göra. Men vill du verkligen amma så försök, försök att låta bli nappflaskan, för de kan förstöra amningen nåt otroligt. Tro mig, jag förstörde den med Ebba. För hon behövde ersättning ett tag och efter de vägrade hon ta de ena bröstet just för att utdrivningsreflexen inte kom igång lika fort som på de andra bröstet. Så då ammade vi bara från det ena. De funkade de också ;)
Vill du amma, så ge inte upp!! Han är inte så gammal och de gäller att inte ge med sig. De är verkligen inte en dans på rosor. Man blir frustrerad och ledsen när de inte går som man vill. Men samtidigt, mår man inte bra av de. Så finns de ju som tur är ersättning. För amningen är inte bara bröst och mjölk. De sitter nämligen i hjärnan. Å blir de en ond cirkel kan de bli ännu svårare.
Lyssna på vad hjärtat och magen säger. :) <3

2013-11-20 @ 07:50:40
URL: http://carroskottar.blogg.se
Carro

Sen kan man alltid bara mys amma. Funkar de bra på dagen så kan du ju kanske ge ersättning på kvällen/natten :)
Så alla får sova och han känner sig mättare på natten. Kanske de är att han inte tycker om att liggamma om det är de ni gör? Så svårt å veta när dom inte pratar :/

2013-11-20 @ 07:54:38
URL: http://carroskottar.blogg.se
Sara

Åh, tack för fina ord och tips! <3 Man känner sig ju otroligt förvirrad och uppgiven ibland som nybliven mamma... Ja, nu är han ju inte så gammal ännu, så vi har ju inga rutiner och han har nog inte "lärt sig" hur mammas tuttar fungerar rikrigt. Vet inte om han inte tål min mjölk eller om det beror på att det kommer för mycket mjölk. Det sprutar verkligen ibland och han bara toksväljer... Försöker göra rap-pauser ofta. Och vi sitt-ammar alltid. På dagarna bruuuukar det funka bra med amningen, någon kaskadspya ibland, men han äter och brukar kunna komma till ro och somna. På nätterna är det värre! Han orkar inte ta bröstet, äter bara lite och vaknar så fort jag lägger ner honom. Han har ingen ro alls i kroppen mellan 00-04 ungefär. Vet inte om det är för att han är hungrig eller vill ha närhet bara? Ska verkligen försöka amma och prova olika trix och tekniker. Tycker absolut inte det är fel med ersättning heller om det funkar bättre. Men jag vill amma, så vi får kämpa vidare! Antar att det tar ett tag innan man lär känna sitt barn och hittar det där som funkar bäst... :)

2013-11-20 @ 08:23:51
Carro

Ja det är inte lätt att vara mamma. :)
Men du gör de bra som inte ger upp. Vet många som har struntat i amningen redan nu och kört på med bara ersättning.
De kan ju vara så att det kommer för for och för mycket. Har du provat att handmjölka ur lite innan du ger honom? Just för att lätta lite på trycket. De är svårt för den lille att hänga med såhär i början. De kommer bli lättare sen när hela han är lite större och dessutom har större mun och har fått lära sig hur fort mjölken kommer och så. Man får ge de lite tid bara :)
Sen ett till tips, du skrev att ni alltid satt upp å amma. Prova ligga ner om det går, för då kommer inte mjölken lika fort.
Är de svårt att veta hur man ska ligga kan man söka på Google, brukar komma upp många bra bilder på hur man kan ligga :)

2013-11-20 @ 23:32:01
URL: http://carroskottar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0