en himla duktig kille...

Imorse var det ombytta roller här hemma. Mattias klev upp först av oss alla och förberedde frukost. Vid 8-tiden vaknade jag. Smög upp för att inte väcka lilleman. (Han kom in till oss vid 6-tiden imorse, men lyckades somna om mellan oss.) Det var nog första gången Elias tog sovmorgon och låg kvar längst i sängen, hihi.

Efter frukosten bestämde vi att vi skulle lägga undan nappen för resten av dagen. Elias gick med på det, fast han visste nog inte vad det innebar. Så vi hängde upp nappen i en taklampa, och lovade att han skulle få den då det var dags att sova.

På förmiddagen var vi ute. Promenerade i solen, blåste såpbubblor och sedan gick vi till mina kusiner där vi blev bjudna på fika. Mysigt!

När vi kom hem fortsatte vi att leka ute medan Mattias gjorde makaroner och körv till lunch.

När vi hade ätit upp maten visste Elias att han skulle gå och vila, vilket i sin tur betyder att vi skulle ta fram nappen! Nöjd kille som somnade fort...

Vet att dom brukar ha den här "napp-regeln" på dagis. Att man bara får ha nappen när man ska sova. Vet inte hur Elias gör hos sin mamma, men här hos oss har han fått haft nappen när han vill. Och det har ibland inneburit hela dagarna... Men nu ska vi nog försöka med den här metoden!

Fast jag var inte så populär när jag hängde tillbaka nappen när han hade vaknat efter powernapen. Han fick ha den ett litet tag, tills han vaknade till liv. Men sen åkte nappen upp i lampan! Han blev sur i början... Försökte med pappa, att han skulle ta ner den. Sen gick det 5 minuter och han hade glömt bort den!

Eftermiddagen bjöd på innelek och en god lax-middag. Sedan åkte pappan på innebandy. Då tog jag och Elias en skön promenad med Carro.

När vi kom hem blev det kvällsfika framför barnprogrammen. Sedan började Elias fråga efter nappen. Men han var så himla duktig, jag berättade att han hade 3 saker kvar att göra innan vi kunde plocka ner nappen från lampan. Och han gjorde allting utan att protestera, fast med min hjälp såklart. Han duschade, klippte naglarna, borstade tänderna och sen fick han ÄNTLIGEN NAPPEN!

Snacka om att han var lycklig! Och stolt efter allt beröm han fick. Hoppas det går lika bra imorgon!

Nu är det kväller och jag är som vanligt trött... Ska väl titta liiiite på teven, men sedan blir det hopp i säng :-)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0