enklaste pajen någonsin...

Att baka är som sagt inte min starka sida. Men när jag jobbade på ett Café på en Hälsingegård för några år sedan fick jag lära mig det enklaste receptet på en god paj. Jag bakade den dagligen då, och det simpla receptet sitter i huvudet än.

4 dl vetemjöl
2 dl socker
Valfri frukt/bär
Margarin eller smör
Havre

Täck botten på en pajform med frukt eller bär. Blanda socker och mjöl i en bunke. Töm över den torra blandningen på bären. Strö över lite havre om så önskas. Hyvla sedan margarin eller smör med en osthyvel. Täck över hela blandningen med smöret, det ska se ut som ostskivor som täcker formen! Poff in i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter, sen är det kalasdags! Det är väl inte den godaste pajen jag ätit, men den enkalste! Och den duger. Med mycket vaniljsås!

Snart är min blåbärspaj klar :-)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0