sjukhus och bvc... 💉

Tisdag och tidig morgon. NĂ€r alarmet pep imorse fattade jag nĂ€stan inte vad det var som hĂ€nde. TĂ€nk vad fort man glömmer gamla vanor... 

Dagens schema: idag hade vi lite olika Ă€renden att utföra. Vi hade tid pĂ„ bvc klockan 10:15 men jag ville hinna med lite annat före. Ett sjukhus besök dĂ€r jag tog tvĂ„ flugor i en smĂ€ll. Först passade jag pĂ„ att ta en drop-in tid för att lĂ€mna blodprov. Har ju vaccinerat mig mot hepatit genom jobbet, men det blev ett lite för lĂ„ngt glapp mellan doserna pga graviditeten. SĂ„ jag vill helt enkelt se om jag uppnĂ„tt fullt skydd. NĂ€r det var klart irrade vi runt pĂ„ sjukhuset och letade Mattias som lĂ„g och vĂ€ntade pĂ„ att fĂ„ operera bort blindtarmen. Stackarn! Efter fyra vĂ€ndor i hissen hittade vi Ă€ntligen rĂ€tt och kunde lĂ€mna en vĂ€ska med lite packning och pussa honom lycka till. Sedan blev det brĂ„ttom till bvc... 

Dagens bvc-besök: som jag misstĂ€nkte har nu Elsa passerat 8 kg och Ă€r 67 cm lĂ„ng. Stortjejen! Hon fick Ă€ven tvĂ„ sprutor i benen vilket sĂ„klart gjorde ont. Men den hĂ€r gĂ„ngen var hon bara ledsen i en minut ungefĂ€r. Sedan somnade hon gott i bilen pĂ„ vĂ€g hem. 

Dagens mysigaste: vi Ă„kte hem till mamma direkt efterĂ„t, dĂ€r Edwin var efter sin sleepover. Ett kĂ€rt Ă„terseende! Vi stannade bra lĂ€nge och hann Ă€ta lunch, fika, titta pĂ„ os och bara ha det gott. Elsa somnade pĂ„ mig vilket typ aldrig hĂ€nder nu lĂ€ngre, sĂ„ gissa om jag myste lite extra?! 

Dagens skönaste: hade massor av mat kvar efter gĂ„rdagens storkok av köttfĂ€rssĂ„s, guld vĂ€rt att slippa stĂ„ vid spisen nĂ€r man Ă€r sjĂ€lv med barnen. 

Dagens kick: fick jag av att vara ute och skotta, knĂ€ppt nog... Jag kĂ€nde mig sĂ„Ă„ trött och hade ingen lust att klĂ€ pĂ„ barnen och masa mig ut i snöovĂ€dret. Men sĂ„ gjorde jag det Ă€ndĂ„. Elsa fick sova gott i vagnen och Edwin fick busa i snön. Och sĂ„ blev sĂ„klart gĂ„rden skottad och fin. Det gav mer energi Ă€n vad som gick Ă„t. 

Dagens bĂ€sta mamma: blev jag nĂ€r jag kokade grön slajmgröt till kvĂ€llsfika. Edwin var helt lyrisk. 

Dagens sĂ€msta mamma: kĂ€nde jag mig som nĂ€r teven stĂ„tt pĂ„ lite föööör lĂ€nge. Men sĂ„ blir det ibland. Men sĂ„ fort jag sĂ€ger att det Ă€r tv-stopp sĂ„ lyder Edwin och stĂ€nger av. För det Ă€r ju minst lika kul att bygga med lego! 

Dagens sista timmar: jag och barnen har bara myst inomhus. Edwin hjĂ€lpte mig att bada Elsa. Sedan visade det sig att hon hade 38 graders feber. Men Ă€ndĂ„ glad och pigg, kĂ€nde bara att hon var lite varm sĂ„ jag tog tempen. Lillgumman... Jag passade Ă€ven pĂ„ att duscha (med publik sĂ„klart) och sedan har vi mest bara lullat omkring hĂ€r hemma tills det blev lĂ€ggdags. Det Ă€r ingen match att natta bĂ„da ungarna sjĂ€lv just nu. Elsa behöver man bara vara i samma rum som i nĂ„gra minuter. Stoppa tillbaka nappen nĂ„gra gĂ„nger bara, annars ligger och bĂ€st sjĂ€lv och myser med sin snuttis och favoritfilt. Edwin brukar jag sjunga/lĂ€sa för och ikvĂ€ll somnade han pĂ„ fem minuter! Annat Ă€r det nĂ€r storebror Östlund Ă€r hĂ€r, han har det lite kĂ€mpigare med insomnandet... Fast den senaste veckan gick det vĂ€ldigt bra. Han sĂ€ger sjĂ€lv att det beror pĂ„ att han fĂ„tt pĂ„slakan med Barcelona! 😏

KvĂ€llens what the fuck: jag kröp ner i sĂ€ngen redan vid 21-tiden. Det har inte hĂ€nt sedan jag var gravid tror jag. Klockan brukar passera midnatt med hĂ€stlĂ€ngder... Men ikvĂ€ll Ă€r jag SÅ trött. Vill pĂ„ ett sĂ€tt vara vaken och höra hur det gĂ„r för Mattias som nog ligger pĂ„ operationsbordet i detta nu. Men samtidigt borde jag nog försöka fĂ„ all sömn jag kan fĂ„. Elsa har aldrig haft feber förut, sĂ„ man vet ju inte hur natten blir, utan min stöttepelare dessutom... SĂ„ jag sĂ€ger godnatt nu, med ögonen i kors! 



Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0