mardrömsdagen... 😔

GĂ„rdagen vill jag helst bara glömma... En hemsk torsdag, och jag kĂ€nde mig som vĂ€rldens sĂ€msta mamma. 

Eftermiddagen bjöd pĂ„ panik. Jag stod och lagade mat medan Edwin lekte pĂ„ storebrors rum. Efter ett tag tyckte jag att det blev misstĂ€nksamt tyst, sĂ„ jag gick för att kolla lĂ€get. Äsch, dĂ€r satt han hur snĂ€llt som helst och blĂ€ddrade i Elias böcker... NĂ€r jag skulle gĂ„ tillbaka till köket ser jag en diskmaskinstablett som ligger pĂ„ golvet. "Busunge som inte kan lĂ„ta bli att plocka med dom dĂ€r tabletterna..." Men vad fan?! Den Ă€r ju alldeles blöt! Den vattenlösliga plasten hade luckrats upp och i ena hörnet saknades en liten bit - jag förstod direkt att Edwin hade haft den i munnen. 

Panik! Jag minns att jag hĂ€mtade en bit hushĂ„llspapper (?!?!) och tröck in i munnen pĂ„ honom. Vad tĂ€nkte jag? Torka rent? Jag blev alldeles iskall och ingenting kopplade liksom. Jag ringde mamma (som alltid) och ville att hon skulle sĂ€ga att "det inte Ă€r farligt". Fast jag visste ju egetligen att det var det. Jag kĂ€nde mig som vĂ€rldens mest misslyckade mamma. Herregud, hur kan man vara sĂ„ dum att man har disktabletterna under diskhon med en nyfiken 1-Ă„ring hemma, och inte ens ser att han lyckats fĂ„ tag i en? đŸ˜–đŸ”«

Letade upp numret till giftcentralen och ringde pĂ„ en gĂ„ng. Men tjejen i andra Ă€nden lugnade mig. Hon tyckte att det var sĂ„ pass liten mĂ€ngd han fĂ„tt i sig. Vi skulle bara skölja munnen och ge honom vatten. Men tyvĂ€rr slutade det i dĂ€r... 

Det blev en kvÀll/natt pÄ akuten efter att lilleman vaknat och krÀkts tvÄ gÄnger. Hon jag pratade med pÄ 1177 sedan sa ocksÄ att det nog inte var nÄgon fara, men hon hörde pÄ mig att jag var orolig - sÄ vi var vÀlkomna in mitt i natten.

Edwin piggnade pĂ„ sig och tyckte det var himla roligt att fĂ„ Ă„ka bil mitt i natten. Han lekte i vĂ€ntrummet och tultade runt i korridoren. Men att trĂ€ffa doktorn var inte kul. Han blĂ€ngde surt pĂ„ honom och kastade allt i golvet som den stackars doktorn försökte locka med. Haha. Efter mycket om och med kunde han dock konstatera att det inte var nĂ„gon fara med lilleman. Dessutom fick han ju i sig vatten och banan, utan att det kom upp igen eller att det verkade göra ont i mun/hals. Han trodde till och med att krĂ€kningarna inte alls hade att göra med disktabletten. Men det tror jag. Klart att en liten kĂ€nslig barnmage reagerar pĂ„ diskmaskinspulver? 

NĂ„ja, vi fick komma hem och Ă€ntligen lĂ€gga oss i sĂ€ngen. Fast ja, lilleman var rĂ€tt uppe i varv och tyckte vi kunde leka. 

Efter att ha varit vaken mellan 21:30-02:00 trodde jag att Edwin skulle sova lĂ€nge imorse. NĂ€rĂ„, klockan 07:00 hade jag en kille som bara ville upp upp upp! 

Han sprang direkt till rummet dĂ€r dammsugaren stĂ„r och ville ta fram den. Stopp dĂ€r, mamma mĂ„ste ha kaffe! 🙈

Vi blev uppe en stund bara, för redan vid 09-tiden blev lilleman trött igen. FörstĂ„eligt - och ingen var gladare Ă€n jag. Vi kröp ner i sĂ€ngen tillsammans och somnade sĂ„ himla skönt. 

Vid 11-tiden vaknade vi igen. Men Edwin var verkligen hĂ€ngig dĂ„. Hej feber... Ja, mitt upp i allt detta sĂ„ hĂ„ller han ju pĂ„ att fĂ„ fyra tĂ€nder ocksĂ„. Vilket innebĂ€r en massa snor, och nu Ă€ven feber. LillhjĂ€rtat. Han var otroligt mammig och ville gosa hela tiden! ❀

Mitt pĂ„ dagen blev han lite piggare. Han fick alvedon och jag gjorde hans favoritmat till lunch, makaroner och köttbullar. Han fick vĂ€l i sig litegrann, men inte sĂ„ mycket som han brukar. Provade med vĂ€lling, men bara halva gick ner. 

Sedan tog vi en dusch tillsammans, himla mysigt. Edwin avslutade med ett bad, ren och fin kille! 

En riktig pyjamasdag har vi haft, men har Ă€ven hunnit med lite nytta. Efter badet ville lilleman leka, sĂ„ jag passade pĂ„ att köra ett varv med dammsugaren som Ă€ndĂ„ stod framme. Torkade Ă€ven golven som blivit utsatta av bĂ„de kladd och krĂ€k, sedan blev det ett pass i tvĂ€tthörnan. Vika och köra igĂ„ng en till maskin. Jag ligger verkligen efter pĂ„ tvĂ€ttfronten nu... Turligt nog tog mormor hem Edwins nedkrĂ€kta sĂ€ngklĂ€der/madrass. TvĂ€ttat och tumlat i rekordfart. Pappa levererade hem det vid 14-tiden efter jobbet, precis lagom sĂ„ att jag kunde bĂ€dda och lĂ€gga en trött kille. Vad bra man har det! 

Det blev alltsĂ„ tvĂ„ tupplurer för Edwin idag, varav en vĂ€ldigt sent. Men han sov ju bara fem timmar inatt, sĂ„ han var ju helt slut efter lite lek dĂ€r pĂ„ eftermiddagen. Han sov mellan 14:30-16:30 ungefĂ€r. Det behövde han! SjĂ€lv passade jag pĂ„ att ta det lugnt i soffan, dricka kaffe och ladda batterierna. Jag var rĂ€tt trött jag med... Lite piggare blev jag dock av ett mejl frĂ„n min lĂ€rare. Hon var mer Ă€n nöjd med min uppgift, och hon trodde att jag skulle klara den hĂ€r utbildningen galant. SĂ„ himla roligt och skönt, vilken lĂ€ttnad. Heja! ✊

NĂ€r Mattias kom hem frĂ„n jobbet hade vid tacosmys. Mums! Edwin fick en plock-ihop-middag men Ă„t inte direkt mycket. Antar att det kĂ€nns konstigt i lillmagen, eller att feber/snor/tĂ€nderna gör sitt. Han dricker iallafall, det Ă€r huvudsaken. Men eftersom Edwin alltid har Ă€tit som en hĂ€st, sĂ„ kĂ€nns det vĂ€ldigt jobbigt nĂ€r han inte vill ha. Det bli en ovan situation och man oroar sig lite extra... 

KvĂ€llen kom och vi varvade mys med lek. Edwin har varit jĂ€ttego med mig och ropat "mamma?!" sĂ„ fort jag varit utom synhĂ„ll. Det vĂ€rmer nĂ„ alldeles otroligt, och jag njuter lite i smyg av alla spontan-kramar och pussar som "den vanliga" huliganen Edwin sĂ€llan bjuder pĂ„! 🙊

Strax efter 21-tiden somnade han för natten. Han ratade vĂ€lling igen (!) men fick i sig en portion gröt. SĂ„ det kĂ€nns bra. Det kanske Ă€r lĂ€ge att börja vĂ€nja av honom vid vĂ€llingen nu eftersom han inte verkar vilja ha? 

Nu hoppas jag att han fĂ„r sova ordentlig inatt, mammas lilla Ă€lskling. Jag behöver lite sömn jag ocksĂ„ kĂ€nner jag... Nu vill jag helst bara glömma gĂ„rdagen och aldrig mer uppleva nĂ„got sĂ„dant. Jag tackar gudarna för att allt gick bra! ❀





Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0